Wist je dat gratis verzenden eigenlijk helemaal niet gratis is?
We doen het allemaal, ons winkelmandje volgooien tot we het bedrag hebben bereikt waarmee het gratis verzonden wordt. Maar wat veel klanten zich niet beseffen is dat verzenden nooit gratis is. Misschien wel voor de consument, maar zeker niet voor de verkoper.
Gratis verzenden, een verkoop strategie
Natuurlijk is gratis verzenden ook een verkoop strategie, want zeg nou zelf, je wil er liever niet voor betalen als consument. Veel webshops hebben gratis verzenden op alle artikelen en andere vanaf een bepaald bedrag. Daar zit strategie achter, want als dit ervoor zorgt dat de klant wel bij jou koopt en niet bij de concurrent heeft het gewerkt. Het gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag kan ervoor zorgen dat klanten net iets meer in hun winkelmandje gooien om tot dat bedrag te komen. Zo heb je meer verkoop en minder marge verlies.
Onze producten zijn natuurlijk al een stuk duurder dan iets wat je zo even zou bestellen online. Dus wij hebben ervoor gekozen om ook vanaf een bepaald bedrag gratis verzenden aan te bieden. Niet zodat je meer in je mandje gooit, maar vanuit een service oogpunt omdat het toch al een aardig bedrag is om uit te geven ;).
Gratis retourneren, milieubewust?
Bij Mawaho proberen we zo milieubewust te verkopen. Dit zie je gedeeltelijk terug in ons aanbod maar ook in onze service. We contacteren altijd een klant die meerdere maten of kleuren besteld. Zodat we samen kunnen kijken of we de selectie wat kunnen verkleinen. Hierdoor is de kans dat er iets retour gestuurd moet worden een stuk kleiner en daarbij ook beter voor het milieu. Op afstand kunnen we je helpen met het maken van de juiste keuze. Twijfel je over de maat of welke draagjas je nodig hebt? Je mag ons altijd mailen. Wist je dat we ook een stenen winkel hebben waar je terecht kunt? Zo hoeft er niks verzonden te worden en je kunt komen passen!
Dit is ook de reden dat we geen gratis retourneren aanbieden. Buiten dat het de winkel echt een hele hoop geld kost om gratis retouren aan te bieden, zorgt dit er ook voor dat mensen makkelijker een hele hoop bestellen en het weer terug sturen. Dit zorgt natuurlijk voor onnodig pakketverkeer. In deze tijd wordt het ergens verwacht, door grote spelers zoals Bol.com die dit aanbieden zit het in ons systeem en gaan we er bijna standaard vanuit dat een winkel wel even een retourlabel toestuurt.
Om klanten bewust te maken van de juiste keuze hebben we deze optie niet. En gelukkig hebben jullie hier alle begrip voor! Meer informatie over verzenden en retourneren bij Mawaho vind je hier.
Waarom je Mawaho niet terug vindt bij marketplaces
Bol.com, Amazon, Zalando, het zijn grote spelers op de markt. Ook daar zijn ongetwijfeld een paar van onze producten te vinden, maar niet via ons. Deze platformen, of marketplaces, hebben een groot bereik maar ook een groot nadeel. Waar we het hierboven al hadden over gratis verzenden en gratis retourneren via een eigen webshop en dat dit kosten met zich meebrengt, is dit voor marketplaces niet anders. Deze bieden vaak gratis verzenden en retourneren aan. Maar hier draait de verkoper voor op, niet het platform. Ook moet je ook nog een percentage aan commissie betalen als verkoper, logisch natuurlijk want je maakt gebruik van hun bereik. Maar een nog groter nadeel is dat ook hier mensen onbeperkt bestellen en terug sturen. Er weinig tot geen klantencontact op voorhand is, wat met draagjassen eigenlijk wel een must is, en je als verkoper nooit weet hoe je de producten weer terug krijgt. Vaak worden ze gebruikt, met vlekken en zonder verpakking geretourneerd. En zo’n platform zegt dan doodleuk: tja, dat is geen reden om de retour niet te accepteren.
Misschien betaal je als consument iets minder op die platformen, maar onze tip zou zijn: check even de verkoper, die staat er altijd bij. Als ze zelf ook een webshop hebben staan soms de producten iets goedkoper op hun eigen webshop omdat ze de verzending niet hoeven te compenseren. En ze houden er meer aan over ;).
Tot slot
We hopen dat we nooit gebruik hoeven te gaan maken van één van deze platformen, het is onpersoonlijk en kost veel geld. Veel liever hebben we mailtjes met vragen in de inbox en liever één teveel dan één te weinig ;). Ook wij lusten een boterham met kaas of hagelslag en dat lukt makkelijker als we zo min mogelijk op onze verkopen hoeven in te leveren. Bedankt voor al jullie support!